Międzynarodowe linie autokarowe
artykuł czytany
8263
razy
Przed wykupieniem biletu zwróć uwagę na kilka szczegółów. Pytaj o częstotliwość przejazdów i wybieraj linie oferujące co najmniej dwa kursy tygodniowo. Być może zdarzy Ci się konieczność późniejszego powrotu do kraju, wtedy nie będziesz czekać tydzień na kolejny kurs. Sprawdzaj zawsze czas przejazdu, gdyż w zależności od ilości przystanków różnice w czasie podróży między tymi samymi miastami wynoszą nieraz kilka godzin. Pytaj sprzedawcę o przystanki, czasem bywa i tak, że miejsce zbiórki jest na peryferiach miasta lub przy zajeździe na autostradzie. Niektóre przedsiębiorstwa transportowe w celu ograniczenia swych kosztów zwożą pasażerów z kilku kierunków do jednego punktu zbornego, gdzie następuje przesiadka do autokaru docelowego. Z reguły nie wiąże się to z większym dyskomfortem, jednak Twój agent powinien Cię o tym uprzedzić.
W przypadku zmiany daty wyjazdu czy też rezygnacji z biletu w ogóle, przewoźnicy często pobierają dodatkowe opłaty. Sprawdź ich wysokość, warunki zmian etc. Wszystko to podane jest w umownych warunkach przewozu, które dołączone są do każdego biletu. Zwróć uwagę na ilość dozwolonych zmian rezerwacji i na fakt, czy po przełożeniu terminu możliwy będzie zwrot biletu. Podobnie jak w liniach lotniczych, można trafić na dodatkowe tańsze taryfy, przy których niższa cena jest obwarowana zakazami zmian rezerwacji czy zwrotu biletu.
Każdy podróżny ma prawo do bezpłatnego przewozu bagażu podręcznego o wadze do pięciu kilogramów i wymiarach, umożliwiających umieszczenie go pod lub nad siedzeniem. Gratis możesz też zabrać jeden bagaż o standardowych wymiarach i wadze do 20 - 30 kilogramów. O przyjęciu dodatkowego bagażu lub też bagażu nietypowego (na przykład dużego obrazu, komputera) decyduje zawsze obsługa autokaru w momencie odprawy. Oczywiście z reguły wiąże się to z pewnymi dopłatami, od 20 zł wzwyż. Warunki te sprawdź przed zakupem biletu. Pewne kłopoty możesz mieć z przewiezieniem roweru, możesz jednak próbować ustalić to wcześniej z Twoim agentem.
Jeśli chcesz wybrać się w podróż z jakimś zwierzątkiem (psem, kotem, papugą lub domowym szczurem), również uzgodnij to z pracownikiem biura przed zakupem biletu. Tylko wybrani przewoźnicy godzą się na przewóz zwierząt. Niezależnie od tego wywiezienie zwierzęcia za granicę łączy się z koniecznością uzyskania świadectwa szczepienia oraz spełnienia różnych formalności.
Jeśli kupujesz bilet jednostronny lub dwustronny bez określonej daty powrotu, miej na uwadze, że posiadacze takich biletów mogą być niechętnie widziani przez służby graniczne Wielkiej Brytanii, Irlandii, Grecji czy krajów skandynawskich.
Przy zakupie biletu koniecznie poproś o aktualny rozkład jazdy, wyszczególniający przystanki, miejsca zbiórek, godziny przejazdu, adresy i telefony biur rezerwacyjnych za granicą. Bilet jest tzw. drukiem ścisłego zarachowania, czasem stanowi również fakturę VAT, strzeż więc go jak oka w głowie, bowiem w przypadku jego zagubienia, kradzieży czy zniszczenia raczej nie otrzymasz duplikatu.
Ponieważ nie ma ludzi nieomylnych, także i pracownicy niektórych biur podróży popełniają czasem błędy. Dlatego też po zakupieniu biletu sprawdź, czy zgadza się trasa, terminy wyjazdu, Twoje nazwisko. Na każdy odcinek podróży powinieneś mieć w bilecie co najmniej jeden kupon kontrolny, który w chwili odprawy zabierze Ci kierowca lub stewardessa. Jeśli stwierdzisz, że kuponów jest za mało, są nieczytelne lub nie posiadają stempla biura wystawiającego, daty wystawienia lub też cokolwiek innego w bilecie lub rozkładzie wzbudziło Twoje wątpliwości - odwiedź lub zadzwoń do swojego agenta lub do biura przewoźnika i żądaj wyjaśnień. Pozwoli Ci to uniknąć kłopotliwych i stresujących sytuacji podczas wyjazdu.