podróże, wyprawy, relacje
ARTYKUŁYKRAJEGALERIEAKTUALNOŚCIPATRONATYTAPETYPROGRAM TVFORUMKSIEGARNIABILETY LOTNICZE
Geozeta.pl » Patronat
reklama
Organizujesz niecodzienną wyprawę? Zapraszamy do współpracy z GEOZETĄ!
Napisz do nas i opisz cel, założenia, trasę, skład osobowy itp.
Pisz na adres:
Absurd Expedition 2008 - Pedal Revolution
Planem ekspedycji będzie pierwsza w historii próba samotnego pokonania rowerem najbardziej wysuniętego na północ obszaru Chang Tang znajdującego się w północno - zachodnim Tybecie. Zaplanowana trasa prawdopodobnie nigdy nie zostały przemierzona, na pewno nie w pojedynkę i bez żadnego wsparcia z zewnątrz. Moim celem jest dotarcie na rowerze z Kathmandu do wioski Gerze w centralnym Tybecie, skąd dalej będę kierował się na północ przez niedostępne i bezludne tereny o średniej wysokości 5000 m npm, aż do osiągnięcia najbliższej cywilizacji w wiosce Karasay znajdującej się na obrzeżach pustyni Taklamakan. W ciągu tego okresu prawdopodobnie nie będę miał możliwości spotkania człowieka. Podczas trwania wyprawy przyjdzie mi się zmierzyć z przełęczami o wysokości względnej przekraczającej najwyższe drogowe przełęcze świata, potężnymi wiatrami, zamieciami śnieżnymi i temperaturami spadającymi w nocy do -30 st. C.
Zakończenie wyprawy powodzeniem potwierdzi, iż do pokonania tej części Chang Tang nie jest koniecznym angażowanie potężnych karawan zwierząt, bądź używanie zaawansowanych technicznie pojazdów terenowych.
UCZESTNIK

Piotr Milaniak
Zaczynałem małymi krokami od jazdy rowerem po Europie co było bodźcem do kolejnych wyjazdów, do jeszcze bardziej odległych miejsc. Dotychczas zrealizowane projekty:

Rok 2000 - Wielka Brytania (przez Niemcy, Holandię, Belgię oraz Francję)
Rok 2001 - Ukraina (Karpaty)
Rok 2002 - Austria (Alpy)
Rok 2004 - Kirgizja (Tien Shan)
Rok 2005 - Ukraina (Karpaty)
Rok 2006 - Indie (Ladakh, Himalaje)
Rok 2007 - Pakistan (Karakorum), Chiny (Tybet Zachodni)
PLAN I CELE WYPRAWY

Cele wyprawy:

- pierwsza w historii próba samotnego pokonania rowerem jednego z najbardziej niedostępnych miejsc na Ziemi - obszaru Chang Tang znajdującego się w północno - zachodnim Tybecie;
Ważniejsza od ustanawiania jakichkolwiek rekordów jest sama perspektywa prawie dwumiesięcznego pobytu w warunkach całkowitego odosobnienia; wyprawa postawi mnie sam na sam z wszystkimi moimi słabościami, przewartościuje wszystko i każe na nowo docenić najprostsze rzeczy.
- w przypadku zakończenia wyprawy powodzeniem, potwierdzenie iż do pokonania tej części Chang Tang nie jest koniecznym angażowanie potężnych karawan zwierząt, bądź używanie zaawansowanych technicznie pojazdów terenowych;
- sporządzenie szczegółowej bazy informacyjnej pomocnej w realizacji wypraw w te regiony;
- utrwalenie wydarzeń wyprawy przy pomocy blogu wyprawowego oraz materiału zdjęciowego;



Planowana trasa:

Całą trasę można podzielić na 5 etapów:

Etap nr 1 - Kathmandu-Lhaze (dystans: 500 [km], czas: 10 dni + aklimatyzacja)
Po opuszczeniu stolicy Nepalu, przez kolejne 500 km będę podążał słynną Friendship Highway łączącą Kathmandu ze stolicą Tybetu - Lhasą. Na tym odcinku mam do pokonania kilka wysokogórskich przełęczy o wysokości względnej powyżej 5000 m, w związku z czym absolutnie koniecznym jest prawidłowa aklimatyzacja na którą przewidziane jest dodatkowych kilka dni. Kolejne trzy etapy trasy będą etapami "rozgrzewkowymi", podczas których stopniowo będę przyzwyczajał mój organizm do surowego, tybetańskiego klimatu.

Etap nr 2 - Lhaze-Raga (dystans: 300 [km], czas: 6 dni)
Lhaze znajduje się na przecięciu dwóch słynnych dróg: wyżej wspomnianej Friendship Highway oraz traktu prowadzącego przez cały Tybet Zachodni o długości 3000 km, który łączy Kashgar z Lhasą. Po pokonaniu kolejnych przełęczy dotrę do wioski Raga z której będę kontynuował wyprawę na północ, w kierunku wioski Gerze.

Etap nr 3 - Raga-Gerze (dystans: 400 [km], czas: 10 dni)
Na tym etapie, w trakcie dalszego przemieszczania się w kierunku północnym okolice stopniowo będą stawały się coraz bardziej niedostępne. Trasa będzie prowadziła do wioski Gerze usytuowanej na południowych obrzeżach Chang Tang, w której planuje uzupełnić moje zapasy jedzenia na dalsza część wyprawy.

Etap nr 4 - Gerze-Karasay (dystans: 900 [km], czas: 45-50 dni)
Gerze - ostatnie miejsce, gdzie istnieje możliwość uzupełnienia i zdobycia dodatkowych zapasów jedzenia, które będą musiały wystarczyć na dalsze 50 dni trwania ekspedycji.
Po dotarciu do jeziora Bagdad, a następnie pokonaniu przełęczy Keriya Shankou będę kontynuował wyprawę podążając szlakiem migracji tybetańskich antylop do miejsca ich narodzin tj. jeziora Shor a dalej do źródeł rzeki Selektuz. Ostatnia część trasy będzie prowadzić przez kamienistą pustynię, aż do napotkania pierwszej ludzkiej osady w wiosce Karasay.
Podczas tego etapu prawdopodobnie nie będę miał możliwości zobaczenia ludzi. Trasa ta prawdopodobnie nigdy nie została przemierzona.

Etap nr 5 - Karasay-Andirlangar (dystans: 110 [km], czas: 3 dni)
Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, Karasay będzie pierwszym miejsce gdzie po prawie dwumiesięcznej przeprawie przez niezamieszkane przez ludzi tereny będę miał możliwość dostania jakiegokolwiek jedzenia.
Po opuszczeniu wioski Karasay ostatnim etapem będzie przeprawa przez pustynię Taklamakan do wioski Andirlangar.

Podczas przeprawy przez terytorium Chang Tang (etap nr 4) szacowany, dzienny dystans do pokonania wynosi około 20 km. Dużym problemem może okazać się znalezienie właściwej drogi, gdyż cały płaskowyż pokryty jest dużą liczba traktów z których większość prowadzi do "martwych" dolin.

Niezbędne zapasy jedzenia zostaną zakupione na miejscu. Wśród nich znajdą się produkty o największym stosunku ilości kalorii do masy: płatki owsiane, "zupki chińskie", makaron, wysokosłodzone mleko sojowe w proszku, suszone owoce i warzywa, wysokokaloryczne herbatniki tzw. "army biscuit" (z powodzeniem używane podczas mojej ostatniej wyprawy w Tybecie - wartość energetyczna 250 g paczki to aż 1250 kcal), skondensowane mleko w tubkach oraz liofilizaty. Szacunkowa masa jedzenia, którą będę spożywał każdego dnia wynosi 0.5 kg.

Dużym problemem może okazać się zdobycie wody spowodowane faktem braku rzek wypływających z obszaru Chang Tang. Również woda pochodząca z jezior, które znajdują się w tym regionie może być niezdatna do picia z powodu zasolenia. Ziemia na tym obszarze, podobnie jak na Biegunie Północnym i Południowym, jest trwale zmrożona i nawet jeśli istnieje prawdopodobieństwo występowania wód gruntowych, to są one niedostępne. Jedynym pewnym jej źródłem jest śnieg i lód, który jest również bardzo trudny do zlokalizowania z powodu zalegania go tylko w wyższych partiach.
Dzienny zapas transportowanej wody będzie wynosił 5 litrów, który będę starał się uzupełniać na bieżąco każdego dnia w miarę możliwości.

Dodatkowa masa wynosząca 25 kg, którą będę musiał transportować to mój ekwipunek (ubranie, namiot, śpiwór, narzędzia i zapasowe części rowerowe) oraz około 10 litrów benzyny niezbędnej do gotowania podczas tego okresu. Całkowita masa mojego bagażu będzie kształtowała się na poziomie 60 kg.

Niestety, ale dokładne przewidzenie stanu nawierzchni dróg jest niemożliwe. Z mojego doświadczenia zdobytego podczas ostatniej ekspedycji rowerowej, gdzie miałem możliwość przemierzania obrzeży Chang Tang pewnym jest: potężne piaszczysto - żwirowe stepy pokryte dodatkowo kamieniami, lodowate strumienie i rzeki, mokradła, które w najgorszym przypadku mogą uniemożliwić dalsza część ekspedycji i spowodować jej zakończenie niepowodzeniem. Również liczne zamiecie śnieżne mogą przyczynić się do całkowitego spadku widoczności i zatrzymać mnie przed dalszym przemieszczaniem się.

Najprawdopodobniej przez większą część terenów będę zmuszony do pchania roweru wraz z całym ekwipunkiem, gdyż jazda przy takim obciążeniu i po takim typie nawierzchni jest praktycznie niemożliwa.

Po opuszczeniu ostatniego miejsca cywilizacji (Gerze) nie mam możliwości aby otrzymać jakąkolwiek pomoc z zewnątrz, nawet w przypadku posiadania systemu łączności satelitarnej; w sytuacji wypadku lub choroby mogę liczyć tylko na siebie samego. Jeśli moje zapasy jedzenia skończą się lub nie będzie możliwości zdobycia wody zdatnej do picia, katastrofa jest faktem.
DANE WYPRAWY

liczba uczestnikow: 1 osoba
uczestnicy: Piotr Milaniak
termin: lipiec - wrzesień 2008 roku
czas trwania: 3 miesiące
państwa: Chiny, Nepal
regiony: Tybet, Kunlun, pustynia Taklamakan
środek transportu: rower
nocleg: namiot
długość trasy: rowerem - około 2300 km;

Więcej informacji na stronie: pedalrevolution.ovh.org
WYPRAWY
Syberiada – Zimowa Wyprawa na Biegun Zimna
Kultury i ludzie świata czyli autostopem przez świat w poszukiwaniu odległych kultur
„Żywcem w Afryce”. Projekt podróżniczo-filmowy
Ekspedycja "Rzeszów na Koronie Europy" - 46 SZCZYTÓW
Ukraina - śpiew wiatru, wolność kozacka oraz Miasto Widmo
5. Gryfiński Festiwal Miejsc i Podróży "Włóczykij"
Transarctica 2011 - arktyczna wyprawa zimą - od Qaanaaq do Resolute
Ural 2011 – co robią Polacy na końcu Europy?
Machu Picchu Cycle Expedition 2011
Kajakowy lodołamacz
TERRA - X Festiwal Slajdów Podróżniczych
Wyprawa wokół Azji - "Droga do Shangri-la"
I Poznański Festiwal Podróży i Fotografii
Polka w Pakistanie
Sępek Świata w Nowej Zelandii
Lofoty 2010: Wyprawa po niezachodzące Słońce
Z Aborygenem do Opery
W dzikie serce Azji – AŁTAJ 2010
Horyzont Marzeń – Na Kołach Pasji
Zrozumieć Afrykę 2010
Alpejski Trawers 2010
Laponia 2010. W poszukiwaniu straconego mroku...
Pociągiem przez Europę
Elbrus – lipiec 2010
Konkurs geograficzny – W 62 dni dookoła świata
Projekt: Korona Ziemi „9 szczytów”
TERRA - IX Festiwal Slajdów Podróżniczych
Wyprawa Kokshaal Too 2009
Wyprawa Silk Road 2009
Rushooka 2009
Scotland Castle Tour 2009
Polska: południe - północ w 30 dni
Wyprawa na Pik Lenina poświęcona pamięci Piotra Morawskiego
Kirgistan 2009 - starymi Ładami przez Azję
Rowerem na 4 krańce Polski
Ob - Irtysz'2009
Alpy 12 x 4000
Sierra Nevada Expedition 2009
Crazy Bike Riders Norway-Spain 2009
Wyprawa rowerowa do Maroka
Całkowite Zaćmienie Słońca i Jedwabny Szlak 2009
Podróż dookoła świata cz. 2
II Festiwal Polarny
Podróż marzeń - Australia, Nowa Zelandia, Ameryka Południowa
Dhaulagiri Expedition 2009
Szlakiem Jedwabiu i Herbaty ku Miastu Białych Nocy 2009
DA BALKAN PROJECT
Botswana – Namibia 2008
Gruzja 2008
Surf The Indian Couch
Nowogard Autostóp Expedition – Nowogardzka wyprawa autostopowa pamięci Kingi Choszcz.
Wschodni Kongres European Geography Association
Rosja Polarna 2008
Skandynawia 2008
Nie bój się Julku. Azja 2008
Na rowerze do Kairu i jeszcze dalej!
ADRIATIC-SUN 2008
Studencka Wyprawa 7134
Motocyklem z Singapuru do Polski
Rajd Adventura
Strzelecki World Odyssey
Gruzja 2008
Górska droga do Persji...
Pamir 2008 Expedition
Wyprawa El Condor Rio Colca
Iran Expedition 2008 - podążać za smakiem piasku…
Żaglowozem przez pustynię – GOBI 2008
Od Zwrotnika Koziorożca do granicy Oceanów - wyprawa do Afryki
Szlakiem Transsyberyjskim 2008
Absurd Expedition 2008 - Pedal Revolution
Wyprawa Aconcagua 2008 - śladami polskich podróżników
W poszukiwaniu zimy - Skandynawia 2008
Nepal'2008
LosWiaheros, czyli z wiatrem i pod wiatr ku marzeniom
Śladami Wiktora Ostrowskiego
Tanzania Expedition 2007
Welocypedem przez piachy Bliskiego Wschodu
Rumunia na rowerze 2007
Bałkański Kocioł '07- wyprawa rowerowa grupy Bajkers
Indie-Nepal'2007
Tour des Alpes 2007 - Rowerem dookoła Alp
Peru - Śladami Polaków
Na Dach, do Środka i naokoło
Arcitc-SIGMA Photo Expedition - summer 2007
Studencka Ekspedycja Naukowa "Jakucja - Góry Czerskiego 2007"
China Expedition 2007
The Throne Of The Sun Tiger Energy Expedition 2007
Islandia - kraina czterech żywiołów
Laos 2007
Gruzja 2007
Oblicza Arktyki - opowieść o krajach polarnych
Po drugiej stronie Świata: Nowa Zelandia - Sydney - Tajlandia
Spitsbergen 2007 - naukowa ekspedycja UAM
The North Face Adventure Trophy
Wyprawa Mont Blanc 2007
Buriacja i Mongolia 2007
Slajdy podróżnicze na wielkim ekranie w kinie Wisła
Water and Mountain - wyprawa do Słowenii i Czarnogóry
Wyprawa rowerowa Istambuł'2007
2 x 7000 Pamir Expedition 2007
Wspinaczkowo-trekingowa wyprawa Maroko 2006
Korona Europy Rowerem 2007
Lista zwycięzcówWYŚLIJ ARTYKUŁ
NEWSLETTER
Jeżeli chcesz na bieżąco być informowany o nowych artykułach w Geozecie, wydarzeniach, zapowiedziach, podaj swoj adres e-mail:
Sprawdź nasze podróże!
W serwisie znajduje się 504 artykułów o 126 krajach.